ІСТОРИЧНА РЕСТАВРАЦІЯ ІКОНИ SALUS POPULI ROMANI

«Salus Populi Romani» («Спасіння римського народу») — енкаустична ікона Богородиці, яка зберігається в римській Папській базиліці Санта-Марія-Маджоре. Ікона особливо шанується городянами та є головною іконою Католицької Церкви і покровителькою Риму. В 1954 році ікона була коронована папою Пієм XII.

Передання приписує авторство ікони апостолу Луці. Мистецтвознавці традиційно датують ікону VI століттям. Східне походження ікони непрямо підтверджує кипарисова дошка, на якій її написано. Галина Колпакова зазначає, що образ є конгломератом частин різних часів, який сформувався не раніше VIII століття. При цьому вона вказує, що, можливо, це враження створюють прориси ікони 1100 року та XIII століття.

Розмір ікони — 117 на 79 см. Богородиця зображена у яскраво-червоному мафорії та з червоним німбом. На її правій руці зображено консульське кільце, що символізує її заручини з римським народом. В лівій руці розміщено літургійний плат. Руки Діви Марії перехрещені в кільце — вона тримає в них немовля Ісуса, який сидить на її колінах. Образ Богонемовляти повернутий до Богородиці, права рука складена в жесті благословення.

Фігури Богородиці й Богонемовляти на іконі монументально масивні. Складки одеж виглядають як рельєф, що посилюється використанням світлотіні. Все це є характерними ознаками мистецтва XI століття, коли ікону підновлювали. До того ж періоду належить і умовне обведення мафорію Богородиці золотою каймою та ассист на одежах Ісуса.

Ікона Летичівської Богородиці (Королева Поділля та Волині) — одна з найкращих копій ікони Salus Populi Romani. Дата виконання копії остаточно не визначена, але все вказує на початок XVI століття. Автор, який майстерно написав її олійними фарбами, залишається невідомим. Ікона написана на полотні, яке натягнуто на дошку розміром 128,5 см на 92 см.

У 1606 році домініканські монахи, які раніше з'явилися в Летичеві у кінці XIV століття, принесли з Ватикану у місто ікону Пресвятої Діви Марії Богородиці. Ікона подарована папою Климентом VII і була копією ікони з Папської базиліки Санта-Марія-Маджореі. Ікона була привезена у Летичів отцями-домініканцями. Майже одразу чудодійну силу ікони «побачив» сам летичівський та кам'янецький староста Ян Потоцький під час захисту від татарської навали. Не минуло й року, як про святий образ заговорили у всьому краї.

В тому ж році за брамою замку почалося будівництво домініканського монастиря. 1648–1654 роки — час повстання під проводом Богдана Хмельницького. Місто було атаковане багато разів і спалене. Домініканці встигли перенести ікону до Львова. Місто, як і усе Поділля, було захоплене турками у 1672 році. У 1682 році військо польського короля Яна Собеського відбило Летичів.

У 1722 році ікону повернено до монастиря. У 1778 році папа Пій VI видав декрет про визнання ікони чудотворною. 4 жовтня 1778 року Станіслав Раймунд Єзерський провів обряд коронації ікони Летичівської Богородиці.[1] З того часу Летичівська ікона на довгі роки стала оберегом для віруючих Поділля. Аби врятувати чудотворну ікону від рук більшовиків, 1920 року її вивезли до Польщі. Нині ікона Матері Божої Летичівської знаходиться у Любліні, й подоляни мріють про повернення святині у відроджений Летичівський монастир. 7 жовтня 2017 року відбулось проголошення санктуарію Матері Божої Летичівської - Покровительки Нової Євангелізації, парафія Матері Божої Розарію (м. Люблін, вул. Бурштинова, 20).

Глава римо-католицької церкви Папа Іван Павло ІІ оголосив 6 липня Днем святої Матері Божої Летичівської.

Знаменита маріанська ікона Salus populi Romani повертається до колишньої слави, так шанована римлянами та самим папою Франциском, який напередодні кожної своєї подорожі зазвичай вирушає до базиліки Санта-Марія-Маджоре, щоб віддати її синівську шану. Священний образ знову виставляється публіці після делікатної та вимогливої реставрації, проведеної в лабораторіях Ватиканського Музею. Досконалі технології досліджень, проведені до втручання, а також надзвичайна експертиза реставраторів Ватикану, виконали спеціалізовану роботу, яка ніколи не проводилася, що дало змогу відновити первісну красу та історичну реальність твору, затьмарену століттями фарбами, перефарбовуванням та наслідками тривалого використання.

e-max.it: your social media marketing partner