ПРЕДСТАВНИКИ ВАТИКАНУ І МОСКОВСЬКОГО ПАТРІАРХАТУ ВИСТУПИЛИ НА КОНФЕРЕНЦІЇ В РОСІЙСЬКІЙ АКАДЕМІЇ НАУК

Наприкінці травня в Москві пройшла важлива культурно-релігійна подія - конференція «Інтелектуальні і духовні традиції у суспільному житті Росії та Італії». Конференція відбулася в Російській академії наук у рамках Року російської культури в Італії та італійської культури в Росії, а також з нагоди 150-річчя об'єднаної Італії. На конференції виступили православні і католицькі ієрархи - заступник голови Відділу зовнішніх церковних зв'язків Московського Патріархату ігумен Філарет Булеков і Апостольський нунцій в Росії архієпископ Іван Юркович.

Виступ посла Ватикану було присвячено темі: «Віра і розум в контексті викликів третього тисячоліття». Архієпископ виклав своє розуміння концепції, яка об'єднує Росію і Італію, тобто концепції Європи. «Це для нас в першу чергу культурне та історичне поняття»,- підкреслив доповідач. Європа виникла при злитті двох культур - візантійської і латинської. Вони є різними і взаємодоповнюючими, і мають спільний уніфікуючий елемент, завдяки якому була перетворена вся культура минулого, а саме - християнство. Монс. Юркович послався на відомого християнського мислителя італійця Романо Гуардіні, який в 1946 році так визначив європейську ідентичність: «Те, що ми називаємо Європою, сукупність країн і народів, розташованих між Африкою і Арктикою, Малою Азією і Атлантичним океаном, історія яких починається в третьому тисячолітті до нашої ери з первісної Греції і тягнеться аж до наших днів, у своїй цілісності рішуче визначається фігурою Христа ... Європейське уявлення про людину найглибшим чином визначається християнством. На нього впливає рятівна дія Христа, який звільнив людину від чар природи і дав їй незалежність від природи і від самого себе, чого вона ніколи не змогла б досягти на шляху свого природного розвитку, оскільки в основі цього - та перевага над світом, в якій перебуває сам Бог ».

Гуардіні стверджував, що розвиток сучасної науки і техніки, за масштабами якого ми спостерігаємо сьогодні з тривогою, стало можливим тільки завдяки особистій незалежності, особистої свободи, яку дарував Христос людині.

Сьогодні ми бачимо страшний парадокс: поряд з перемогою європейської технології світ європейських цінностей, її культури і віри, тобто все, що визначає її ідентичність, сходить з історичної сцени. «Саме в момент свого вищого успіху Європа постає позбавленою свого внутрішнього змісту», - заявив тоді ще кардинал Ратцінгер у 2004 році. З самого початку понтифікату Бенедикт XVI не втомлюється зачіпати злободенну тему відносин між вірою і розумом. Архієпископ Юркович привів у приклад промову в Регенсбурзі в 2006 році, непрочитану лекцію в Римському університеті та прочитану в Парижі в 2008 році. Папа підкреслює небезпеку протиставлення і поділу віри й розуму. «Нерозумна дія противиться природі Господа», - сказав Папа в Регенсбурзі.

Доповідь представника Московського Патріархату ігумена Філарета Булекова була під назвою: «Сучасні виклики християнських цінностей в Росії та Європі». Ієрарх, зокрема, підкреслив зв'язок глобалізації з сучасним ліберальним гуманізмом, який на словах визнає право людини сповідувати будь-яку релігію, на ділі ж надихається антирелігійним пафосом і прагне максимально знецінити релігію, загнати її в гетто, витиснути з суспільної сфери та мінімізувати її вплив на людей , в першу чергу молодих.

Ігумен Філарет далі розмірковував про можливу релігійну відповідь на секуляризм. Для християн такою відповіддю має стати мирний. неагресивний, хоч і явно нерівний діалог з метою досягнення балансу між ліберально-демократичною моделлю західного суспільного устрою і релігійним життєвим укладом. Такий шлях обрали Православна і Католицька Церкви. За словами представника Руської Православної Церкви, який шість років займався співпрацею з європейськими інститутами, злагода і повне взаєморозуміння з католиками полягає не на декларативній співпраці, а на єдності в розумінні того, що нам слід робити, щоб протистояти викликам сучасного світу.

e-max.it: your social media marketing partner