СВЯТО БЛАГОВІЩЕННЯ ПРЕСВЯТОЇ БОГОРОДИЦІ

«Сьогодні початок нашого спасіння і сповіщення відвічного таїнства: Син Божий стає Сином Діви» " (Тропар свята). Ось таким похвальним гімном наша Церква вітає свято Благовіщеня Пресвятої Богородиці, називаючи його початком нашого спасення. І слушно, бо це свято належить до найважливіших свят нашого церковного року. Про його важливість говорить уже сама назва в наших богослужбових книгах: «Благовіщеня Пресвятої Владичиці нашої Богородиці і Вседіви Марії».

Святий Атанасій Великий († 373) у своїй проповіді називає Благовіщеня першим серед свят, бо воно починає спасення людського роду. Основа цього свята — це радісна подія Благовіщеня, записана у святого Луки (1, 26-28). Благовіщеня дає початок цілому ряду великих таїнств із життя Ісуса Христа і Його Пресвятої Матері. Свято Благовіщеня належить не тільки до 12 великих свят нашої Церкви, але його служба береться навіть тоді, коли він випаде на Квітну неділю, Велику п'ятницю чи Христове Воскресіння.

ВАЖЛИВІСТЬ ТАЇНСТВА БЛАГОВІЩЕННЯ

Таїнство Благовіщеня має надзвичайно велике значення, бо від нього починається Новий Завіт, починається наше спасення. На благу вість архангела про воплочення Божого Сина людство чекало довгі-довгі тисячоліття. На ту благу вість чекало небо, чекала земля, чекали душі праведних в Аді. З цим днем сповнилася Божа обітниця послати Спасителя, бо цього дня "Слово стало тілом, і оселилося між нами" (Йо. 1, 14).

У проповіді на Благовіщеня, яку приписують святому Іванові Золотоустому, читаємо: "Гавриїл був посланий об'явити всемірне спасення. Гавриїл був посланий принести Адамові обітницю про поворот з неволі … Гавриїл був посланий, щоб створіння заручити зі Сотворителем. Гавриїл був посланий до живої палати Царя ангелів. Гавриїл був посланий до Діви зарученої Йосифові, але береженої для Сина. Був посланий безтілесний слуга до чистої Діви. Був посланий свобідний від гріха до вийнятої з-під тління. Був посланий світильник, щоб указати на Сонце правди. Був посланий ранок, що біжить перед світлом дня. Був посланий Гавриїл, указуючи на Того, Хто находиться у надрах Отця і в обіймах Матері. Був посланий Гавриїл, звістуючий Того, Хто находиться на троні і в вертепі" (Твори, Т. 8, с. 854).

У повчанні, яке на цей день подає Пролог, так сказано про значення таїнства Благовіщеня: «Днесь Син і Слово Боже, Господь і Бог наш, несказанно вміщується в лоно Діви, бажаючи своїм вочоловіченням обожити людину, рук своїх твориво, і в древній рай знову вивести. Днесь нестворений вміщується у своє створіння. Днесь невидимий стає видимий. Днесь недотикальний починається у дівичому лоні і стає дотикальний. Днесь Боже Слово приймає тіло. Син Божий стає Сином Діви... Днесь райські двері відчиняються і полум'яна зброя, що вигнала людську природу, поспішно відходить, а людський рід вірою у Христа і добрими ділами з радістю знову входить до раю. Днесь Адам ликує, прийнявши у свою природу свого Творця. Днесь Єва стерши змієву голову, своєму лютому спокусникові, ввесь світ взиває до радості, кажучи: "Радуйтеся зі мною, бо сьогодні ми знайшли невимовну радість і звільнення від усіх гріхів".

З хвилиною Благовіщеня ангела Божий Син починає перші хвилини Божого земного життя в дівичому лоні Пречистої Діви Марії. На тлі цього свята ясно виступають її привілеї богоматеринства і дівицтва.

ІСТОРІЯ СВЯТА

Святкування Благовіщення почалося у Східній Церкві в кінці IV або на початку V ст. Цісар Маврикій (582-602) робить це свято обов'язковим у цілій державі. У перші століття це свято уважалося Господським, як на Сході, так і на Заході. На це вказують його первісні назви: Христове Зачаття, Благовіщеня про Христа, Початок відкуплення, Благовіщеня, Благовіщеня ангела Марії, День Поздоровлення, День або свято Благовіщеня. Щойно в VII віці усталюється сьогоднішня назва для цілої Східної Церкви: Благовіщеня Пресвятої Богородиці, а саме свято належить до Богородичних.

На святкування свята 25 березня вплинуло Христове Різдво, що настає через дев'ять місяців після Благовіщеня. При тому існувало старовинне побожне передання, що 25 березня відбулося створення світу, воплочення Божого Сина і Його смерть на хресті. Олександрійська Пасхальна хроніка з 624 року і Царгородська Пасхальна хроніка з початку VII ст. визначають дату свята Благовіщеня — 25 березня.

Службу на цей празник уклали святий Йоан Дамаскин, святий Косма Маюмський, Теофан, єпископ Нікейський і монах Йоан. Наступного дня після свята Східна Церква святкує Собор святого архангела Гавриїла. Це давній звичай Східної Церкви, щоб наступного дня після великого свята віддавати шану тим особам, які брали визначну участь в події свята.

Свято Благовіщеня зі Сходу приходить на Захід десь між 660 і 680 роками. Як на Сході, так і тут він спочатку вважався Господським і мав різні назви: Господнє Благовіщеня, Христове Благовіщеня, Зачаття Христа, Свято воплочення, Благовіщеня ангела Пресвятій Діві Марії, Благовіщеня Святій Марії про Зачаття. Собор у Толедо 656 року говорить про Благовіщеня 25 березня, але переносить його на 18 грудня. Причиною цього було те, що давній звичай не дозволяв святкувати свято під час великого посту, а також і те, що свято Благовіщеня було ближче до Христового Різдва, аніж до його смерті і воскресіння. Щойно в XI ст. всі Церкви на Заході знову почали святкувати Благовіщеня 25 березня. Вірмени святкують Благовіщеня 7 квітня тому, що вони святкують Христове Різдво і Богоявлення разом в один день — 6 січня. Подія Благовіщеня є улюбленою темою в іконографії.

Благовіщеня в Русі-Україні було другим Богородичним святом після Успіня, у честь якого в Києві збудована церква в першому столітті християнства. Князь Ярослав Мудрий на Золотих воротах у Києві спорудив храм у честь Благовіщеня Пресвятої Богородиці. "В 1037 році, — сказано в найдавнішому літописі, — заснував Ярослав великий город Київ, що має золоті ворота. Вибудував і церкву святої Софії, Премудрості Божої, митрополичу, а далі кам'яну церкву Благовіщеня Святої Богородиці на Золотих воротах. А це тому вибудував премудрий князь Ярослав церкву Благовіщеня на Воротах, щоб завжди була радість тому городові Благовіщеням Господнім і молитвою Святої Богородиці й архангела Гавриїла". У храмі Благовіщеня князь Ярослав Мудрий у 1037 році віддав під опіку Божої Матері увесь український народ.

e-max.it: your social media marketing partner