Архієрейська Божественна Літургія 1 листопада 2010 року Божого в Папській Базиліці Санта марія Маджоре
Так, 1 листопада минає 92 річниця з нагоди події проголошення Західно-Української Народної Республіки. Події цього Дня в Історії України отримали назву Листопадового Зриву чи Листопадового Чину. Це були початки створення Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР) з Президентом Євгеном Петрушевичем.
З нагоди 66-тої річниці відходу до вічности львівського греко-католицького митрополита Слуги Божого Андрея Шептицького 1 листопада 2010 року відбулися пропам’ятні заходи в його родинному селі Прилбичі Яворівського району Львівської області, які очолив архієпископ Львівський Ігор Возняк.
1 листопада також День пам’яти Блаженного Теодора Ромжі. 63 років тому Єпископ Мукачівської греко-католицької єпархії був убитий спецагентом НКВС отрутою кураре за наказом найвищого керівництва Москви. Рішення про ліквідацію у 1947 році незговірливого закарпатського Єпископа приймалося на рівні Сталіна-Хрущова. Папа Римський Іван Павло ІІ під час своєї історичної подорожі до України і Божественної Літургії у Львові 2001 року проголосив Теодора Ромжу Блаженним.
В цей важливий день в національно-релігійному житті нашої Церкви і народу Преосвященний Владика Іриней (Білик) в Папській Базиліці Санта Марія Маджоре очолив Архієрейську Божественну Літургію у візантійсько-українському обряді та Панахиду, привітав усіх з цим Днем, закликав до молитви і уділив всім присутнім Архієрейське Благословення.
Подаємо фрагмент проповіді митрополита Андрея Шептицького виголошеної у Львові 1939 року з нагоди Воскресіння Христового (живе слово) MP3
Молитва за прославу митрополита Андрея Шептицького
Заповіт Митрополита Андрея Шептицького
Хроніка похорону митрополита Андрея Шептицького
Михайло Гайковський
...У день 1-го листопада ми зокрема згадуємо віднову нашої держави і клонимо голову перед тими, що поклали свої буйні голови за кращу долю і волю українського народу у своїй державі... Це також день поминок наших архиєреїв жертв війни... що в невсипущій праці і обороні Церкви і народу, як ісповідники віри, віддали своє праведне і святе життя, зложили свої заслуги перед Богом та тим прикрасили наше українське буття... Це також річниця смерти Кир Теодора Ромжі і Слуги Божого митрополита Андрея... (Йосиф Сліпий)
Андрей Шептицький нічого більше не хотів, тільки засвідчити найглибшу свою побожність, вірність стосовно Апостольської Столиці й з усією готовністю, якщо це буде потрібно, зазнати з Божої Ласки навіть мучеництво за віру і за своє стадо, для спасіння якого вже довго присвячував свої сили і працю (Іван Павло II).
Життя Андрея Шептицького було перерване, за словом Святійшого Отця Пія XII, "не настільки глибоким віком, як стражданнями його душі як Пастиря, що зазнав ударів разом зі своїм стадом". Цікаво, що саме цю думку свого достойного попередника дослівно повторив 24 червня 2001 р. під час візиту в Україну великий понтифік Іван Павло II.
Навіть запеклі вороги з числа високопоставлених чиновників радянської державної безпеки констатували: "...Вплив митрополита Шептицького і авторитет... величезні. Без перебільшення можна сказати, що такого безапеляційного авторитету і впливу не має ні один глава церковної течії в СРСР".
Однак загал українського населення поза Галичиною не знав правди про життя, діяльність і кончину митрополита А. Шептицького. Неправда про митрополита - "експлуататора і злочинця", "ката українського народу" продовжує сочитися зі галанівсько-беляєвської "скарбниці", ненаукової атеїстичної публіцистики. Ярослав Галан твердив, що смерть митрополита була насильницькою, бо його як "симпатика об'єднання з православ'ям" отруїли єзуїти руками коад'ютора Йосифа Сліпого (пізніше цю версію розкручували Гавриїл Костельник та релігійне відомство НКДБ). А Володимир Беляєв вкладе в уста одного з персонажів фільму "Іванна" слова "вбивцю хоронять", коли показують похоронну процесію "чорного ватиканського хрестоносного воїнства".
Мало достовірного знали про смерть та похорон митрополита й за кордоном. Інформація з "червоної зони" була скупа й неправдива. Навіть у поважних зарубіжних діаспорних публікаціях з'явилися (і побутують дотепер) легендарні повідомлення про вінок на гріб Шептицького від "батька народів" - Йосифа Сталіна, про особливе ставлення Микити Хрущова, який влаштував "великий державний похорон, з участю високих достойників радянської влади, компартійних діячів, вищого офіцерства і єпископату Московської патріархії".
Сумнівну інформацію про смерть Андрея Шептицького поширювали окремі українські священики. Жива пам'ять народу й безцінні архівні джерела дають можливість документально точно відтворити події 60-річної давнини.
Архимандрит студитського згромадження, рідний брат митрополита Андрея Климентій повідомляв, що митрополит "тяжко захворів коло 18 жовтня... він не міг нічого їсти, а останніми днями був непритомний". Уже на засланні архимандрит Климентій згадував: "Мене Кир Андрей поблагословив і переказав свою духовну силу, щоб поучував і благословив кожного іменем Божим. Це було останнє моє прощання з ним, бо пізніше ніхто не міг його бачити. В тому часі Кир Андрей, відмовляючи молитву, зняв свій перстень і наложив на мій палець, кажучи: "Будь благословенним", назвавши мене по імені. Під час слідства мені відібрали перстень, жадаючи дізнатися, від кого я його дістав, і при цім мене було бито. Та Господь і тим разом мав мене в своїй опіці і я не відповідав".
31 жовтня 1944 р. коад'ютор повідомив правлячих архиєреїв Григорія Хомишина і Йосафата Коциловського: "З прикрістю подаю до ласкавої відомости, що стан здоров'я нашого Високопреосвященого Ексцеленції Митрополита значно погіршився. Час від часу тратить навіть свідомість. Прохаю тому о святі молитви Вашої Ексцеленції і вірних".
Біля хворого митрополита постійно перебували отець Климентій Шептицький, лікуючий лікар Олександр Барвінський, монахині вікентинки та василіанки.
Останній день календаря Слуги Божого Андрея Шептицького наспів 1 листопада 1944 р., коли він, за словами митрополита Йосифа Сліпого, "випивши чашу горя до дна, віддав своє страждальне і святе життя... Господь не щадив не тільки важких і великих хрестів, які доніс він бодро до побідного кінця, але і щедрих ласк для звершення могучих подвигів на Божу славу і рідких на століття успіхів, які вже тут були для нього потіхою і розрадою в туземній 80-літній мандрівці".
Була середа, день Всіх Святих у римо-католиків, спомин від віку спочилих. Українці в той день вшановували річницю листопадового зриву - проголошення Української Держави, а також день полеглих за її свободу. Від 1944 р. день 1 листопада стане ще й днем відходу у вічність Великого Митрополита.
Чутки про замовчування смерті митрополита і розгубленість на святоюрській горі безпідставні. Вже о 16 год. в митрополичих палатах зібралися на засідання отці Митрополичої капітули та архикатедральне духовенство. На засіданні були присутні: митрополит Йосиф Сліпий, єпископ Никита Будка, прелат Л. Куницький, отець-доктор Г. Костельник, отець-канцлер М. Галянт, священики І. Котів, В. Грицай, К. Стисловський, К. Горчинський, А. Ковальський, С. Рудь. По молитві митрополит Йосиф подав до відома сумну вістку про смерть митрополита Андрея Шептицького і, наголосивши на його великих заслугах перед церквою й народом, запропонував проект похоронних учтів, який був схвалений присутніми.
Службам митрополії було доручено повідомити про смерть і похорон митрополита Андрея ієрархів Греко-Католицької церкви, латинський єпископат, вірмено-католицького адміністратора, деканів галицької митрополії. Цим мали зайнятися отці Микола Галянт і Володимир Грицай. Світську владу - "начальника Львівської області п. Козирєва, генерала міста Львова п. Смирнова, представника у справах культу і релігії п. Даниленка та начальника м. Львова п. Бойка" - мали поставити до відома Гавриїл Костельник та Іван Котів. Вони отримали доручення просити владу передати повідомлення про смерть митрополита по радіо.
Брат Віссаріон дістав вказівку виготовити некролог друкарським способом.
Протокол засідання Капітули відкидає будь-які підозри в бездіяльності, безхарактерності та браку ініціативи з боку нового митрополита. На ньому Йосиф Сліпий вперше підписався "Йосиф Митрополит". З Перемишля на похорон прибули преосвященний Йосафат Коциловський та його помічник владика Григорій Лакота. Станіславський єпископ Григорій Хомишин та його помічник Йоан Лятишевський були відсутні, оскільки отримали повідомлення пізно в суботу.
Одразу було оголошено траур до 11 листопада, обговорено план розміщення тіла покійного у храмі св. Юра, затверджено тексти телеграм й офіційного церковного оголошення, яке протягом траурних днів висіло на дверях архикатедрального храму.
Сумна звістка, наче грім, вразила вірних: "Митрополит більше не живе?!"
Очевидець, хроніст студитів записав: "1 і 2 листопада Митрополит лежав у палатах святоюрської резиденції, у каплиці біля вівтаря. Одягнений в білий саккос з чорними хрестами. На голові мітра. Лице спокійне, дещо захмарене. В ногах, а властиво в колінах, дещо скулений. Загальне враження робить живого. Коли так дивиться, то здається, що ось-ось відчинить очі і промовить тою глибокою Христовою мовою, що все звик промовляти.
Повна каплиця людей, що приходять і відходять від ранку через цілий день... Між приходячими чується часто польська мова. Всі моляться коло його тіла, як коло святого".
Пізніше тіло було покладено у дубову труну, віко якої було оздоблене великим хрестом і написом "Митрополит Андрей Граф Шептицький".
О 17 годині 2 листопада відбулася перша частина обрядового похорону - панахида над тілом покійника в домашній каплиці за участю трьох архиєреїв: Йосифа Сліпого, Николая Чарнецького та Никити Будки. Після панахиди тіло було перенесено до собору Св. Юра. Покійного несли самі священики у фелонах.
Труну з тілом було встановлено у храмі на катафалку серед великої кількості осінніх квітів. У головах покійного Митрополита стояли Євангеліє, дикирій і трикирій. Обабіч горіли по чотири свічки. Дві свічки було в ногах. 2 листопада було визначено маршрут похоронного походу вулицями міста Львова, який мав бути затверджений в органах радянської влади.
Протягом усіх днів народ линув до храму св. Юра, щоб віддати шану своєму Владиці. В літописі студитів зафіксовано: "Нарід горнеться громадою, щоб помолитись при мощах. В кожній порі дня в церкві є повно людей, мимо того, що на дворі нема доброї погоди". Тіло покійного було засипане карточками віруючих з проханнями про ласки.
Промовистим фактом любові до спочилого владики є "Книга висловів співчуття" з надписами скорботи. Книга, яка велася 2-4 листопада, має 68 довгих аркушів, списаних дрібним почерком жалобної громади. Тут залишили написи - скупі, нашвидкуруч зроблені українською, польською і російською мовами - понад 2 тисячі осіб. Серед прізвищ відзначимо українські, польські, єврейські, російські. Люди йшли з різних місць, у першу чергу львів'яни та жителі довколишніх поселень. Знаходимо серед тих, хто прощався з покійним, представників з усієї України: Галичини, Донбасу, Волині, Києва, Полтави, Дубна, Тернополя, Станіслава, Бережан, Коломиї, Підволочиська, Теребовлі, Чорткова, Бродів, Снятина тощо. Серед них - вчені, інтелігенція, студентська молодь, школярі, пластуни, семінаристи...
5 листопада - останній день похорону. Згідно з розпорядком день розпочався соборною архиєрейською службою о 9 год. 30 хв. Генерал Воронін інформував, що богослужіння розпочалось о 8 год. ранку. Він же єдиний повідомив, що на богослужінні були присутні представники православної церкви (очевидно, зі львівського Свято-Георгіївського храму). Додаткових даних, які б підтвердили цей факт, не знайдено.
На заупокійному богослужінні у Святоюрському храмі були присутні й відправили читані Служби Божі та панахиди римо-католицький архиєпископ і митрополит Львівський Болеслав Твардовський, єпископ-помічник Євгеній Базяк у латинському обряді, капітулярний вікарій Ісаак Каєтанович у вірмено-католицькому обряді. Попрощавшись з тілом покійного, вони залишили храм, хоч відповідно до регламенту траурної процесії їм було відведено почесне місце попереду українського єпископату.
Заупокійну Божественну літургію очолив митрополит Йосиф Сліпий за участю Перемиського єпископа Йосафата Коциловського, Волинського єпископа Миколая Чернецького, Львівського генерального вікарія єпископа Никити Будки, Перемиського єпископа-коад'ютора Григорія Лакоти, протоігумена Чину св. Василія Великого о. Віталія Градюка, віце-провінціала ордену редемптористів о. Йосифа де Фогта, архимандрита студитів Климентія Шептицького, ректора Львівської духовної семінарії о. Івана Черняка та ін. Зберігся повний список священиків і дияконів, які співслужили в заупокійній Службі Божій, серед них 16 отців латинського обряду Львівської духовної семінарії.
По Службі Божій та відповідних обрядах труну з тілом митрополита було винесено із храму і встановлено на подвір'ї. З трибуни, влаштованої на балюстраді сходової клітки, прощальну скорботно-величаву проповідь виголосив митрополит Йосиф Сліпий. Вона справила величезне враження на присутніх. Хроніст студитів записав: "У проповіді Преосвященний Митрополит Йосиф зазначав, що много зажадав від нас Господь Бог жертв. Думаю, що то найбільшу, яку ми приносимо в тих часах за волю і благословення в змаганнях нашого многостраждального народу". Начальник НКДБ Воронін стисло охарактеризував її так: "Богослужіння в церкві закінчилось проповіддю наслідника Шептицького - митрополита Йосифа Сліпого, який детально зупинився на біографічних даних Шептицького. Підкреслив добре ставлення Митрополита до нужденного українського населення. Коротко згадав, що Шептицький усе своє життя захищав Інтереси українського народу".
Сам Блаженніший Йосиф пізніше згадував: "Відправили Богослуження, я сказав прощальну проповідь... ми пішли походом. Священики несли труну, а по боках ішло військо, яке стерегло, щоб не перевернули труни й не зневажили".
Радянський уряд дозволив похоронній процесії пройти містом. Рух транспорту (навіть військового, адже йшла війна) був призупинений. Митрополит Йосиф ще 2 листопада накреслив схему похоронної процесії. Вона мала пройти вулицями Міцкевича, попри Сойм (Університетська), Третього Мая (Січових Стрільців), Легіонів (проспект Свободи), Коперника - догори на вул. Л. Сапіги (Бандери); за Технікою звернути на площу св. Юра й до собору. Цей план був узгоджений з владними структурами.
На чолі похоронної процесії несли хрест і 40 корогв львівських храмів. Останніми несли корогви Святоюрського храму; за ними семінаристи несли вінки. У процесії за даними енкадебістів був 31 вінок з такими, зокрема, написами на жалобних стрічках: "Його Ексцеленції від Богословської академії", "Його Ексцеленції - від наукових працівників", "Його Ексцеленції - від політехнікуму", "Отцю народу - від медінституту", "Його Ексцеленції - від педінституту", "Другові народу - від артистів", "Його Ексцеленції - від працівників Народної поліклініки", "Його Ексцеленції - від медсестер", "Від віруючих села Повітани", "Князю церкви - від села Соколи".
Найбільше вінків було від української молоді: "Його Ексцеленції - від молоді Тернополя", "Отцеві - від педкурсів", "Його Ексцеленції від Медшколи № 1", "Його Ексцеленції - від Медшколи № 2", "Його Ексцеленції - від студентів музичної школи", "Отцеві - від учнів 9-го класу 5 середньої школи". Нарешті, вражаючий своєю лаконічною точністю напис: "Батькові - від дітей".
За вінками йшли монахині та монахи латинського і східного обрядів, хор семінаристів, латинський клір, греко-католицьке священство, єпископат Греко-Католицької церкви відповідно до рангу (спереду молодші за свяченнями), митрополит Йосиф Сліпий.
Домовину з тілом покійного, накриту червоною китайкою, оздобленою митрополичим хрестом, несли священики. За прахом Митрополита йшли спадкоємці - рідний брат отець архимандрит Климентій та духовні брати - василіани, студити, родина, гості, делегації, почесна варта й народ. Митрополит Йосиф повідомив Апостольську столицю, що у процесії брало участь 150 священиків, 70 студентів духовної академії, 130 семінаристів і величезна кількість віруючих.
Генерал Воронін інформував, що "за колоною з вінками йшов хор св. Юра -100 чоловік, монахині біля 200 чоловік, священики уніатської церкви - понад 200 чоловік, єпископи і митрополит Йосиф Сліпий, після нього несли гріб з тілом митрополита Шептицького, за яким ішов його брат - ігумен Шептицький Климент.
У кінці колони йшло понад 5 тисяч українського населення, серед яких було більшість жіноцтва і студентів". Монах - літописець називає цифру понад 10 тисяч людей.
Траурний похід відзначався зразковим порядком. Шпалір українського духовенства двома колонами по одному з обох боків вулиці відокремлював процесію від перехожих і глядачів. Зрештою, ніхто з людей не перебігав колону з боків, не створював сутолоки. Очевидці відзначили, що й "совіти поводились дуже коректно".
Воронін інформував: "Враховуючи велике скупчення українського населення під час похоронів Шептицького й у зв'язку з цим можливі антирадянські прояви українських націоналістів, нами, за спеціально складеним планом, були проведені оперативно-чекістські заходи по забезпеченню порядку під час похорону і процесії".
У дібраній нами фотохроніці добре видно солдатські патрулі, про них говорив і митрополит Йосиф Сліпий. Ще більше тайняків було серед спостерігачів і супроводжуючих. Відомо, що у траурній процесії крокував підполковник держбезпеки С. Д. Даниленко (Карін), який керував справами релігій. Митрополит Йосиф відзначив: той заявив, що йде приватно. Він сказав митрополиту: " Подивляюся, що у вас такий порядок ” .
За похоронною процесією з вікна другого поверху Картинної галереї спостерігав Микита Сергійович Хрущов, який перебував тоді у Львові. Він був уражений величавістю, порядком і спокоєм похорон.
Хроніст студитів записав: "Власть імущі так немовби боялися чогось, бо цілий похід густо обставили наостро узброєними бойцями".
Тіло усопшого Владики Андрея було обнесено тричі довкола храму св. Юра й о 17 годині опущено на вічний спочинок у крипті собору поруч із саркофагом кардинала Сильвестра Сембратовича.
Генерал Воронін відзначив: "Увесь день похорон митрополита Шептицького і процесія по місту Львову пройшли без найменших антирадянських проявів та інших небажаних ексцесів". А спадкоємець і наступник митрополита Андрея Йосиф Сліпий зауважив, що "похоронні церемонії сильно вплинули на духовний зріст народу".
У листопаді 1944 р. митрополит Йосиф надіслав подячного листа "Голові Уряду СРСР і Великому Маршалу Йосифу Віссаріоновичу Сталіну" в якому писав: "Нинішнє позитивне ставлення Радянської влади, зокрема благосклонне відношення в часі похорон покійного митрополита, яке служить нам залогом майбутнього... З цього приводу вітання і поклін від себе, духовенства і віруючих... і надіємось, що буде забезпечена свобода релігії і засоби для її ісповідування і нашій вселенській Греко-католицькій церкві".
Митрополит Йосиф повідомив главу радянського уряду, що "в якості його (Андрея Шептицького. - М.Г.) я прийняв управління над віруючими греко-католиками в Радянському Союзі на основі представлення мене покійним Митрополитом і призначення Апостольським Престолом у Римі ще в 1939 р.".
Тоді ще жевріла надія на нормалізацію державно-церковних відносин. Митрополит Йосиф писав: "Мені самому заявив, мене запевнював Предсідатель Комітету для релігійних справ у Києві при Раді Міністрів у 1944 р. після смерті митрополита Андрея Шептицького, що забудьте те, що було, воно не вернеться. Вам будуть підчинені вірні Греко-католицької Церкви в Польщі", обіцяв інші полегші, зокрема повернення будинку Академії, друкарні і т. ін. А мимо того, не минув і рік, як небозвід затягнувся. Всі обіцянки і запевнення пропали, а я опинився як найбільший злочинець в тюрмі. Для мене навіть було ладжено шибеницю на площі св. Юра...
Цікаво, що на похоронах митрополита Андрея один із високих радянських сановників - комендант м. Львова генерал Смирнов промовив, на думку митрополита Йосифа, "пророчі слова". "Бачачи мене на похоронах у хрестовидному митрополичому саккосі, сказав: "Ах, скільки хрестів накидано на того молодого митрополита. Як він їх донесе?"
Очевидці похорону зафіксували: "Народ говорив, що тріумфуюча в цю хвилину свобода відійде зараз за митрополитом Шептицьким".
На долю Української церкви й народу посипалось ще більше хрестів, ніж на митрополичу літургійну одежу. Ранньою весною 1945 р. митрополит Йосиф на весь голос заявив: "Жах проймає нас до глибини душі й невимовний біль стискає наше серце, коли глядимо, дорогі Брати і Сестри, на нинішній стан наших єпархій, на преважкі умови, серед яких доводиться проживати вам, отці Душпастирі і вірні, непевні ні свого майна, ні життя.
Серед того нещастя доложив Господь ще й важкий хрест, - втрату нашого великого блаженної пам'яті Митрополита Андрея. Не диво тому, що й усіх нас, прибитих горем, огорнув великий сум, який ще й нині сповиває наші єпархії. Та нашою потіхою є, що наш Покійник буде сильним заступником перед Всевишнім та й допоможе нам побороти труднощі, які в останніх днях життя вже і його душу пригнітали та який і нині давить і дальше наші серця...
Шаліє дальше бура війна, а пожежа і кров значать свої круті стежки до най дальших закутин нашого краю... Справді великий допуст впав на наш нарід".
Смерть митрополита Андрея Шептицького стала поворотним пунктом в історії Греко-Католицької церкви українців. По смерті митрополита радянський тоталітарний режим розпочав спланований, повальний наступ на цю Церкву.
Однак у Церкві й у народі поширювалася віра в діяльне й чудесне заступництво митрополита Андрея. 8 квітня 1945 р. архимандрит Климентій Шептицький писав, що спочилий "тепер з неба опікується тими, кого любило його серце - а було їх так багато! Все більше чути про ласки, що їх випрошує в Бога для тих, хто прохає Його заступництва перед Богом".
Церква прагнула увіковічнити пам'ять спочилого. В митрополичих палатах на першому поверсі, де помер митрополит, було зроблено меморіальний музей, а його гробівець у крипті був перетворений на каплицю. В річницю смерті митрополита 1 листопада 1945 р. у ній відправив Святу Літургію о. Климентій Шептицький.