ЧИН ЕКЗОРЦИЗМУ В ЛАТИНСЬКОМУ ТА СХІДНОМУ КАНОНІЧНОМУ ПРАВІ
У Римі, 24 травня 2013 року, на факультеті Канонічного Права, Папського Університету Святого Томи Аквінського «Анджелікум», відбувся захист докторської дисертації пані Олени Чагінської на тему: Чин екзорцизму в латинському та східному канонічному праві: історично-правові дослідження. Докторська праця була написана на кафедрі Канонічного Права цього ж Університету під керівництвом Проф. Адвоката Даніло Чеккареллі-Мороллі та рецензента Проф. Монсеньйора Натале Лода. На захисті були також присутні: Канонік Папської Базиліки Santa Maria Maggiore, Владика Іриней Білик, ЧСВВ, Протоархимандрит Василіянського Чину Св. Йосафата, о. Ґенезій Віомар, ЧСВВ, Генеральний Вікарій Василіянського Чину Св. Йосафата, о. Йоанікій Чверенчук, ЧСВВ, а також аспірант Догматичного богослов’я, о. Прокопій Лотоцький, ЧСВВ.
Під час академічного захисту дисертації Автор наукової праці представила систематичне дослідження, а саме, як практика екзорцизму Ісусом Христом у Євангелії, протягом багатьох століть поступово і органічно входила до церковного законодавства. У традиції Церкви Чин екзорцизму завжди був предметом немалої правничої уваги, тому свою канонічну "кристалізацію", тобто, свій правовий статус отримав через Корпус юридичних норм у 1917 році. Поточний Кодекс Канонічного Права, яким керується Римо-Католицька Церква з 1983 року, вирішив конденсувати цю практику в єдине правило під каноном 1172 і надати їй загального та універсального характеру.
Натомість, згідно Кодексу Канонів Східних Церков, який вийшов 1990 року, практиці екзорцизму не надається чіткого правничого окреслення. Принаймні, досі науково ніхто не прокоментував самі канони про святі таїнства, або ж до тепер взагалі не було докторських дисертацій у царині східного канонічного права на цю тему. У зв’язку з цим правниче питання екзорцизму у Кодексі Канонів Східних Церков залишається, на скромну думку пані Олени Чагінської, далі відкритим. Також на погляд рецензентів тема наукової праці містить в собі яскраву новизну, оскільки дотепер у наукових захистах дана проблематика не підіймалася.
Традиційно Чин екзорцизму у помісних Східних Церквах досить широко практикувався і практикується далі, однак, на превелике здивування, Східне Католицьке Право, головно у каноні 867, який окремо присвячений святим тайнам, навіть не згадує про окремі правові примінення Чину екзорцизму як такого. Можливо, це пов'язано з тим, що врегулювання цього питання має вирішитись Партикулярним Правом, яке повинна мати кожна Східна Католицька Церква свого права (sui iuris) і в якому мали б податись детальніші норми стосовно певних справ.
Давня практика екзорцизму у Церкві представляє особливий інтерес для каноністів, особливо для її історично-правничого розвитку та для її нинішнього примінення на душпастирському рівні. Як знаємо, Святе Передання називає диявола та його ангелів ворогами людського роду й противниками спасіння. Найтяжчим випадком панування диявола над людиною є одержимість. Для звільнення людини від одержимості Церква використовує особливі молитви, які складають Чин екзорцизму – вигнання диявола. Цей Чин може звершувати тільки екзорцист-священик, правно призначений на це служіння з благословення єпископа. Божественна благодать через молитву екзорциста визволяє людину з-під влади лукавого. Каже Христос: «Ім’ям моїм виганятимуть бісів» (Мк 16, 17), тому людина, за молитвою Церкви, якій надається Божественну владу від самого Господa, завжди зможе визволитися з-під влади диявола.
На закінчення захисту докторської дисертації, згідно одностайної думки членів комісії, було прийнято позитивне рішення про зарахування публічної дискусії над захистом наукової праці та надання Олені Чагінській наукового титулу: Доктор правничих наук в ділянці Канонічного Права Східних Католицьких Церков.
Потрібно зазначити, що пані Олена Чагінська, окрім наукових мотивацій в написанні докторської тези, керувалася також своїм особистим досвідом. Вона, колись працюючи у Львівській Обласній Прокуратурі, підтримувала тісні духовні зв’язки з ОО. Василіянами, головно з о. Методієм Скралем, ЧСВВ, який за життя активно займався практикою екзорцизму. Від свого духовного наставника пані Олена навчилася, що християнське життя – це постійна духовна боротьба, яка триває від створення світу та охоплює увесь Всесвіт: видимий і невидимий світи. Це боротьба «не проти тіла й крови, а проти Начал, проти Властей, проти Правителів цього світу темряви, проти духів злоби в піднебесних просторах» (Еф. 6, 12), проти найзапеклішого ворога кожної людини – диявола.
Тому вітаємо пані Олену з довгоочікуваним докторським захистом та бажаємо їй Божого благословення і подальших успіхів у науковій праці, яка безперечно буде рушійною силою для самої науки, котра завжди стремить до пізнання найвищих Божих істин та шукає людського добра.
На адресу докторантки надійшли також вітання від Кардинала Леонардо Сандрі, Префекта Священної конгрегації Східних Церков та Посольства Російської Федерації при Святому Престолі.
Владика Іриней також привітав п.Олену з успішним захистом наукової праці на таку специфічну тему. Владика був близько знайомий з о.Методієм і його практикою екзорцизму. Ще в свої студентські роки, під час приїзду до Львова в 1968-1972 роках, в часи воюючого радянського атеїзму, Владика Іриней зупинявся в помешканні о.Методія по вулиці Глинянський Тракт, 41, який тоді служив підпільним монастирем ЧСВВ.
о. Прокопій Лотоцький, ЧСВВ